M
opgave1genrebestemmelse

Opgave 1 - Genrebestemmelse

  • Hvilken type dokumentarfilm er Håbets Ø? Hvis flere dokumentargenrer – hvilken dominerer?
  • Hvilke typiske virkemidler for den genre genkender du i filmen? Giv nogle konkrete eksempler – og forklar virkemidlernes effekt. Hvilke virkemidler bliver der brugt til at signalere autenticitet?
  • Hvilke virkemidler bruges ikke? Diskuter hvorfor de er fravalgt?
  • Diskuter hvorfor filmen har fået titlen Håbets Ø?
  • Nævn andre dokumentarfilm af samme dokumentargenre som du har set.
spacersmall
opgave2dramaturgi

Opgave 2 - Dramaturgi

  • Se på berettermodellen og bølgemodellen. Kan modellerne hjælpe til at forstå filmen?
  • Udfyld den model som du bedst synes passer på filmen, med nøglescener fra filmen. Sammenlign med hinandens svar og diskuter.
spacersmall
opgave3virkemidler

Opgave 3 - Virkemidler

  • Undersøg kamerabrugen i denne sekvens.
  • Hvad signalerer denne brug af kamera?
  • Undersøg klipningen mellem scenerne i denne sekvens. Er der brugt synlig eller usynlig klipning?
  • Hvad signalerer denne form for klipning?

Foto fra filmen

  • Hvordan er billedbeskæringen i disse frames?
  • Hvordan er perspektivet?
  • Hvordan er lyssætningen?
  • Hvad kan man se i baggrunden af framen?
  • Hvorfor tror du der er foretaget disse valg af virkemidler?

Foto fra filmen

Håbets Ø er spækket med symboler.

  • Kig på billederne og beskriv hvad de symboliserer.
  • Find andre eksempler på symboler i Håbets Ø? Lav screenshots af dem og diskuter deres betydning.
  • Ifølge instruktørerne af Håbets Ø er det en film hvis fortælling foregår på tre niveauer: på individniveau, på lokalniveau (Maniitsoq) og på nationalt niveau (Grønland). Beskriv symbolernes betydning på hvert af de tre niveauer.

Se klippet.

Sangen hedder Meerannguaq (lille barn) og er skrevet af Rasmus Lyberth.

  • Undersøg hvem han er.
  • Hvordan vil du beskrive sammenhængen mellem valg af billeder og musik i dette klip?
  • Hvilken betydning har det at man i starten ser Peter sætte pladen på.
  • Sammenlign denne sang med musikken fra anslaget på filmen. Hvordan vil du beskrive forskellen på de to stykker musik som virkemidler?
spacersmall
opgave4sammenfatning

Opgave 4 - Sammenfatning

  • Se de to klip. Beskriv forskellen på de virkemidler der er anvendt for at signalere håb og forventninger til fremtiden i de to klip.
  • Formuler filmens budskab.
  • Hvordan passer dens titel til dette budskab?
  • Hvordan har filmens instruktører båret sig ad med at formidle dette budskab?

  • Se klippet hvor filmens instruktører Sturla Pilskog og Sidse T. Larsen fortæller om hvad de havde på hjerte med denne film. Hvordan passer deres beskrivelse til din beskrivelse af filmens budskab?
spacersmall
opgave5remediering

Opgave 5 - Remediering

En remediering er når et produkt omformes fra et medie til et andet, fx når en roman filmatiseres eller en film bliver til et computerspil.

  • Skriv en novelle, der handler om en af filmens hovedpersoner der gennemlever samme forandring som i filmen.
  • Analyser hinandens remedieringer to og to ved at bruge dette responsark.
spacersmall

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
skole@sumut.dk