M
opgave1genrebestemmelse

Opgave 1 - Genrebestemmelse

  • Hvilken type dokumentarfilm er Sumé – Lyden af en revolution? Hvis flere – hvilken dominerer?
  • Noter eksempler på scener som en typiske for genren, enten ved at lave screenshots eller notere tidskoderne.
  • Hvilke typiske virkemidler for den genre genkender du i filmen? Giv nogle konkrete eksempler – og forklar virkemidlernes effekt.
  • Hvilke virkemidler bruges ikke? Diskuter hvorfor de er fravalgt?
  • Nævn andre dokumentarfilm af samme genre som du har set.
spacersmall
opgave2autenticitet

Opgave 2 - Autenticitet

  • Gense filmens anslag. Hvilke virkemidler bliver der brugt her til at signalere autenticitet?
  • Hvordan vil du beskrive fakta-kontrakten mellem afsender og modtager i denne film?

 

spacersmall
opgave3dramaturgi

Opgave 3 - Dramaturgi

  • Se på berettermodellen og bølgemodellen. Kan modellerne hjælpe til at forstå filmen?
  • Udfyld den model som du bedst synes passer på filmen, med nøglescener fra filmen. Sammenlign med hinandens svar og diskuter.
spacersmall
opgave4virkemidler

Opgave 4 - Virkemidler

  • Undersøg klipningen mellem scenerne i denne sekvens. Er der brugt synlig eller usynlig klipning. Hvad signaleres ved denne type klipning?
  • Lav en oversigt over scenerne i klippet. Hvilke scener foregår i 2014 og hvilke i 1970’erne? Hvilke virkemidler anvendes for at signalere disse tidsspring?

I dette frame interviewes Grønlands tidligere formand for Selvstyret, Kuupik Kleist.

  • Hvordan er billedbeskæringen i dette frame?
  • Hvordan er perspektivet?
  • Hvordan er lyssætningen?
  • Hvad kan man ellers se i baggrunden af framen?
  • Hvorfor tror du der er foretaget disse valg af virkemidler?

Den røde forstærker optræder flere gange i filmen. Vi får som tilskuere ikke nærmere forklaret hvorfor, eller hvorfra den kommer.

  • Hvilken betydning og effekt har forstærkeren som symbol?
  • Hvorfra tror du forstærkeren kommer?
  • Vil du sige at der er et symbolplan i filmen?

Se klippet.

  • Hvordan vil du beskrive sammenhængen mellem valg af billeder og musik i dette klip?
  • Hvilken betydning får billederne når man ser dem samtidig med at man hører sangen og læser sangteksten?
spacersmall
opgave5sammenfatning

Opgave 5 - Sammenfatning

  • Formuler filmens budskab.
  • Hvordan passer dens titel til dette budskab?
  • Hvordan har filmens instruktør båret sig ad med at formidle dette budskab?

  • Se klippet hvor filmens instruktør Inuk Silis Høegh fortæller om hvad han havde på hjerte med denne film. Hvordan passer hans beskrivelse til din beskrivelse af filmens budskab?
spacersmall
opgave6remediering

Opgave 6 - Remediering

En remediering er når et produkt omformes fra et medie til et andet, fx når en roman filmatiseres eller en film bliver til et computerspil.

Skriv filmen Sumé – Lyden af en revolution om til et debatindlæg der argumenterer for større selvbestemmelse til Grønland.

Analyser hinandens remedieringer to og to ved at bruge dette responsark.

spacersmall

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
skole@sumut.dk