M
opgave1næranalyse

Opgave 1 - Næranalyse

Næranalysen er den overordnede analyse hvor man ser på filmen i sin helhed. De overordnede spørgsmål er hvorfor virkemidlerne anvendes som de gør, og hvilke fortolkningsmuligheder det giver.

Se hele filmen på klassen.

  • Inddel klassen i grupper der hver får ansvaret for en del af filmen. Hver gruppe skal lave en oversigt over sekvenserne og scenerne i filmen. Til sidst sættes gruppernes svar sammen i et fælles dokument for hele filmen. Brug dette svarark

Diskuter fælles i klassen:

  • Hvilke scener er nøglescener? Hvorfor?
  • Hvad er filmens væsentligste temaer? Og hovedtema?
  • Brug filmens plot og temaer til at give et bud på dens præmis.
  • Overvej hvilken model der kan bruges til at analysere filmens dramaturgi.
  • Jeres lærer tegner denne model op på tavlen. Gennemgå i fællesskab modellens faser punkt for punkt i forhold til handlingen i filmen. Find ud af hvilke dele af handlingen der passer til hvilken fase i modellen.
  • Har I lavet en shot-to-shot analyse på en scene fra filmen – så diskuter hvordan brugen af virkemidler i denne scene påvirker seerens opfattelse af hændelserne i fortællingen.
spacersmall
opgave2 nationalfremstilling

Opgave 2 - National fremstilling

Løs denne opgave individuelt.

Se filmcitatet.

  • Karakteriser miljøet som vises i dette citat.
  • Hvilke filmiske virkemidler er der gjort brug af?
  • Hvordan passer billeder og tekst sammen?
  • Hvor sker skiftet fra fortid til nutid?
  • Hvilke nationalmarkører viser at miljøet er grønlandsk?
  • Hvilken fremstilling af Grønland er filmcitatet udtryk for?
  • Hvis du har set hele filmen: Hvilket billede synes du filmen i sin helhed tegner af Grønland?
  • Find en makker og sammenlign jeres svar. Diskuter jeres svar.
spacersmall
opgave3praktiskoevelse

Opgave 3 - Praktisk øvelse

Lav din egen film på max 1 minut som karakteriserer det land du lever i. Film det med din mobiltelefon i et onetake. Overvej nøje hvilke nationalmarkører du vil vælge ud for at vise et portræt af dit land som du ser det.

Se filmene på klassen, og diskuter hvilke nationalmarkører der er i jeres film.

spacersmall

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
skole@sumut.dk