M
opgave1næranalyse

Opgave 1 - Næranalyse

Næranalysen er den overordnede analyse hvor man ser på filmen i sin helhed. De overordnede spørgsmål er hvorfor virkemidlerne anvendes som de gør og hvilke fortolkningsmuligheder det giver.

Se hele filmen på klassen.

  • Inddel klassen i grupper der hver får ansvaret for en del af filmen. Hver gruppe skal lave en oversigt over sekvenserne og scenerne i filmen. Til sidst sættes gruppernes svar sammen i et fælles dokument for hele filmen. Brug dette svarark.

Diskuter fælles i klassen:

  • Hvilke scener er nøglescener? Hvorfor?
  • Hvad er filmens væsentligste temaer? Og hovedtema?
  • Brug filmens plot og temaer til at give et bud på dens præmis.
  • Overvej hvilken model der kan bruges til at analysere filmens dramaturgi.
  • Jeres lærer tegner denne model op på tavlen. Gennemgå i fællesskab modellens faser punkt for punkt i forhold til handlingen i filmen. Find ud af hvilke dele af handlingen der passer til hvilken fase i modellen.
  • Har I lavet en shot-to-shot analyse på en scene fra filmen – så diskuter hvordan brugen af virkemidler i denne scene påvirker seerens opfattelse af hændelserne i fortællingen.
spacersmall
opgave2praktiskoevelse

Opgave 2 - Praktisk øvelse

Gå sammen i grupper (ca. 4) og lav jeres egen film der ligesom Lykkelænder viser nogle af de fordomme og stereotype forestillinger folk har om dit land. Få jeres lærer til at definere de tekniske krav som jeres film skal leve op til.

I skal bygge jeres film op omkring et eller flere iscenesatte tableauer der vender nogle af forestillingerne på hovedet.

Se filmene på klassen, og diskuter om det er lykkes filmproducenterne at aflive nogle af jeres fordomme.

spacersmall

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
hge@sumut.dk