M
metodefilmoghistorie

METODE: FILM OG HISTORIE

Du har sikkert hørt det 100 gange før i historieundervisningen: Kildekritik, kildekritik, kildekritik.

Af Martine Lind Krebs

Kildekritik er et af historiefagets vigtigste redskaber for det er ved at undersøge kilderne at vi kan vurdere hvordan den kilde er et udtryk for fortiden.

Det kan være nærliggende at tænke at historiske dokumentarfilm er det tætteste man kommer på at være fluen på væggen i fortiden. Men man skal huske at enhver film er redigeret af en instruktør med en bestemt historiebrug (se dette afsnit). Ingen film er en neutral iagttagelse. Det er interessant at overveje hvad der er udeladt, hvilke sammenhænge skaber klippene i filmen, hvad er det filmens instruktør prøver at sige med sin film? Tit fortæller historiske film mere om den tid de er blevet til i, end den tid de hævder at portrættere.

Tidligere ville man i historiefaget have talt meget om hvorvidt en kilde er troværdig eller ej. I dag anses det begreb sjældent som relevant. Spørgsmålet er snarere om kilden er egnet til at besvare det spørgsmål du har stillet.

Når man analyserer film som historiske kilder kan man stille man spørgsmål som:

Type - Hvilken type film er der tale om? Hvilken genre? Hvad er filmens forhold til virkeligheden? Hvordan kan filmen placeres i feltet mellem faghistorie og populærhistorie?

Afsender - Hvem er instruktøren og produceren?

Modtager - Hvilken målgruppe er filmen henvendt til?
Første- eller andenhåndskilde Indgår der historiske vidner, fx arkivmateriale? Eller er filmen som oftest på afstand af den skildrede fortid?

Tid - Hvornår er filmen produceret i forhold til den skildrede fortid? Hvilke konsekvenser kan det have for fortolkningen af fortiden? Hvordan kan aktuelle begivenheder eller nutidige problemstillinger have indflydelse på filmens fremstilling af fortiden?

Formål - Ønsker instruktøren at opnå noget bestemt med filmen? Hvad er filmens budskab?

Tendens - Fordrejer eller toner filmen fortolkningen af fortiden i forhold til vores forhåndsviden om samme begivenhed/udvikling?

Tidslinje

Her kan se se en tidslinje over Grønlands historie

Fakta om Grønland

Her kan du blive klogere på Grønland

Foto fra Sumé - Lyden af en revolution

opgavermetode

Opgaver - Metode

<h4>Opgaver- Sumé</h4>

Opgaver- Sumé

Her finder du opgaverne inden for emnet Metode: film og historie til filmen Sumé - Lyden af en revolution

<h4>Opgaver - Lykkelænder</h4>

Opgaver - Lykkelænder

Her finder du opgaverne inden for emnet Metode: film og historie til filmen Lykkelænder

<h4>Opgaver - Håbets Ø</h4>

Opgaver - Håbets Ø

Her finder du opgaverne inden for emnet Metode: film og historie til filmen Håbets Ø

spacermedium

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
skole@sumut.dk