M
lærervejledningmediefag

Lærervejledning

Introduktion til Levende Grønland - mediefag

Inuitter har været fokus for dokumentarfilm lige siden den allerførst lange dokumentar, Robert J. Flahertys film Nanook of the North, fra 1922. Men i stedet for at være den udenforstående filmproducents hyldest til den ’ædle vilde’ sætter filmene i dette materiale hver især spørgsmålstegn ved de etablerede forståelser om grønlændere.

Sumé – Lyden af en revolution (Ánorâk Film, instr. Inuk Silis Høegh, 2014) er en musikdokumentar om det grønlandske rockband Sumé der som de første indspillede sange på grønlandsk. Filmen er baseret på historiske optagelse, gamle hjemmeoptagelser og nyindspillede interviews med bandets medlemmer, producenter og fans.

Lykkelænder (Kran Film Collective/Tambo Film, instr. Lasse Lau, 2018) er en kunstnerisk dokumentarfilm som gennem en række tableauer har til formål at udfordre de fordomme og myter som forholdet mellem Danmark og Grønland er præget af.

Håbets Ø (Blåst Film, instr. Sturla Pilskog og Sidse Torstholm Larsen, 2019) er filmet i byen Maniitsoq og følger tre personers udvikling gennem længere tid, alt imens Maniitsoq venter på et lovet storskalaprojekt som skal sætte gang i erhvervsudviklingen.

I mediefag er det både muligt at arbejde med en hel film eller nøjes med at se kortere klip fra én eller flere af filmene. Under hvert emne er der udvalgt en række filmcitater som der er formuleret spørgsmål til. De fleste af disse spørgsmål kan godt besvares uden at have set hele filmen.

Under emnet Dokumentargenren arbejdes med genren og den undergenrer, fakta-kontrakten og de forskellige autenticitetsmarkører.

Med afsæt i emnet Filmiske virkemidler arbejdes med en shot-to-shot analyse af udvalgte klip hvor eleverne skal helt ned i detaljen og virkemidlerne i et enkelt klip, og under emnet Dramaturgi arbejdes med næranalysen hvor filmen analyseres i sin helhed på baggrund af de forskellige fortællemodeller og virkemidlerne til fremdrift.

Emnet Musik i film går i dybden med musik som et virkemiddel, og emnet Målgrupper, segmenter og distribution udforsker hvem de tre film var tiltænkt, hvordan de blev distribueret, og diskuterer om det giver mening af benytte Minerva-modellen på et grønlandsk publikum.

Fagligt indhold

  • Dokumentarfilm som genre, forskel på fakta og fiktion, autenticitetsmarkører, genreanalyse
  • Opgaver i såvel praktisk produktion som teori og analyse
  • Medieproduktioners betydning i et samfundsmæssigt perspektiv og kulturel sammenhæng
  • Filmiske virkemidler, shot-to-shot analyse
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold, næranalyse
  • Fremdriftskomponenter
  • Målgrupper og segmenter – herunder Minerva-modellen

Her kan du downloade lærervejledningen til mediefag

spacermedium

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
skole@sumut.dk