Af Martine Lind Krebs
Alligevel kan man aldrig være sikker på hvordan en film bliver modtaget. Der kan være stor forskel på den intenderede målgruppe og de faktiske modtagere.
I filmbranchen er man begyndt at arbejde mere og mere med målgruppeanalyse og seeranalyser. Det er meget dyrt at producere film, og det er svært at skabe en succes hvis man ikke har en klart målgruppe i tankerne. Derudover er det en forudsætning for at filmens budskab bliver forstået at der er overensstemmelse mellem modtagerens forventninger og afsenderens intentioner.
Sociologen Henrik Dahl har skabt Minerva-modellen som opdeler befolkningen i segmenter. I Minerva-modellen er folk inddelt efter deres livsstil og værdier. Baseret på folks placering i et af de fire segmenter, kan man forudse hvilken avis de læser eller hvilken bil de kører i.
Modellen er én af dem som tv- og filmproducenter bruger til at målrette deres udsendelser og film. Modellen inddeler befolkningen i fire segmenter defineret ved to akser. Den lodrette går fra traditionelt til moderne livssyn, og den vandrette akse går fra idealistisk til materialistisk (pragmatisk).
Læs mere om Minerva-modellen her.
Den vigtigste markedsføring i forbindelse med lanceringen af en film er dens plakat og dens trailer.
Plakatens udtryk skal afspejle filmen og sende et signal om hvilken filmgenre der er tale om. Der bliver lagt et stor arbejde i at få alle plakatens elementer – lige fra skrifttype til farver og motiv – til at gå op i en højere enhed. Under filmtitlen anbringes ofte en tagline. Den er en kort slagkraftig sætning der fortæller noget om filmen. Det er især to ting der afgør om folk vælger at se en film: genren og skuespillerne. Dokumentarfilm har for det meste ikke kendte skuespillere der medvirker, så de slår sig i stedet op på genren som er blevet mere og mere populær de senere år.
En filmtrailer er en appetitvækker der skal give os lyst til at se en film. I den præsenteres filmens genre og vigtigste personer, temaer og locations. Men den må heller ikke afsløre for meget – først og fremmest pirre.
Man kalder filmplakater og trailer for paratekster. En ’paratekst’ er en tekst der peger mod en hovedtekst, fx som omslaget på en bog der henviser til indholdet af bogen. Som paratekster er traileren og plakaten med til at forme vores forståelse af filmen – og indholdet af traileren og plakaten er derfor at største vigtighed.
En films distribution har selvfølgelig stor betydning for hvor bredt den når ud. Bliver den sendt på tv i bedste sendetid? Kører den i de største biografer i månedsvis, eller er den en del af programmet på en niche-festival? I Grønland er vilkårene for distribution noget vanskeligere end i Danmark. Der er kun etablerede biografer i tre byer. I resten af landet vises film i forsamlingshuset. Der er en enkelt landsdækkende grønlandsk tv-kanal, KNR. Herudover kan DR ses i hele Grønland.
En målgruppe er de mennesker som filmen først og fremmest er henvendt til. Den kan være defineret af alder, køn, uddannelse, profession, social status, etnicitet eller geografisk placering.
En målgruppe kan inddeles i segmenter efter værdier og normer hos individerne i målgruppen. På baggrund af menneskers holdninger opstår der fællesskaber som går på tværs af de faktorer som definerer en målgruppe.