M
målgruppersegmenterogdistribution

Målgrupper, segmenter og distribution

Når man laver en film er det vigtigt at have et klart billede af hvem det er man fortæller historien til. 

Af Martine Lind Krebs

Alligevel kan man aldrig være sikker på hvordan en film bliver modtaget. Der kan være stor forskel på den intenderede målgruppe og de faktiske modtagere.

I filmbranchen er man begyndt at arbejde mere og mere med målgruppeanalyse og seeranalyser. Det er meget dyrt at producere film, og det er svært at skabe en succes hvis man ikke har en klart målgruppe i tankerne. Derudover er det en forudsætning for at filmens budskab bliver forstået at der er overensstemmelse mellem modtagerens forventninger og afsenderens intentioner.

Sociologen Henrik Dahl har skabt Minerva-modellen som opdeler befolkningen i segmenter. I Minerva-modellen er folk inddelt efter deres livsstil og værdier. Baseret på folks placering i et af de fire segmenter, kan man forudse hvilken avis de læser eller hvilken bil de kører i.
Modellen er én af dem som tv- og filmproducenter bruger til at målrette deres udsendelser og film. Modellen inddeler befolkningen i fire segmenter defineret ved to akser. Den lodrette går fra traditionelt til moderne livssyn, og den vandrette akse går fra idealistisk til materialistisk (pragmatisk).

Læs mere om Minerva-modellen her.

Plakat og trailer

Den vigtigste markedsføring i forbindelse med lanceringen af en film er dens plakat og dens trailer.

Plakatens udtryk skal afspejle filmen og sende et signal om hvilken filmgenre der er tale om. Der bliver lagt et stor arbejde i at få alle plakatens elementer – lige fra skrifttype til farver og motiv – til at gå op i en højere enhed. Under filmtitlen anbringes ofte en tagline. Den er en kort slagkraftig sætning der fortæller noget om filmen. Det er især to ting der afgør om folk vælger at se en film: genren og skuespillerne. Dokumentarfilm har for det meste ikke kendte skuespillere der medvirker, så de slår sig i stedet op på genren som er blevet mere og mere populær de senere år.

En filmtrailer er en appetitvækker der skal give os lyst til at se en film. I den præsenteres filmens genre og vigtigste personer, temaer og locations. Men den må heller ikke afsløre for meget – først og fremmest pirre.

Man kalder filmplakater og trailer for paratekster. En ’paratekst’ er en tekst der peger mod en hovedtekst, fx som omslaget på en bog der henviser til indholdet af bogen. Som paratekster er traileren og plakaten med til at forme vores forståelse af filmen – og indholdet af traileren og plakaten er derfor at største vigtighed.

Distribution

En films distribution har selvfølgelig stor betydning for hvor bredt den når ud. Bliver den sendt på tv i bedste sendetid? Kører den i de største biografer i månedsvis, eller er den en del af programmet på en niche-festival? I Grønland er vilkårene for distribution noget vanskeligere end i Danmark. Der er kun etablerede biografer i tre byer. I resten af landet vises film i forsamlingshuset. Der er en enkelt landsdækkende grønlandsk tv-kanal, KNR. Herudover kan DR ses i hele Grønland.

Tidslinje

Her kan du se en tidslinje over Grønlands historie

Fakta om Grønland

Her kan du blive klogere på Grønland

Målgruppe

En målgruppe er de mennesker som filmen først og fremmest er henvendt til. Den kan være defineret af alder, køn, uddannelse, profession, social status, etnicitet eller geografisk placering.

Segment

En målgruppe kan inddeles i segmenter efter værdier og normer hos individerne i målgruppen. På baggrund af menneskers holdninger opstår der fællesskaber som går på tværs af de faktorer som definerer en målgruppe.

opgavermålgruppersegmenterogdistribution

Opgaver - Målgrupper, segmenter og distribution

<h4>Opgaver - Sumé</h4>

Opgaver - Sumé

Her finder du opgaverne inden for emnet Målgrupper, segmenter og distribution til filmen Sumé - Lyden af en revolution

<h4>Opgaver - Lykkelænder</h4>

Opgaver - Lykkelænder

Her finder du opgaverne inden for emnet Målgrupper, segmenter og distribution til filmen Lykkelænder

<h4>Opgaver - Håbets Ø</h4>

Opgaver - Håbets Ø

Her finder du opgaverne inden for emnet Målgrupper, segmenter og distribution til filmen Håbets Ø

spacermedium

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
hge@sumut.dk