Sumé – Lyden af en revolution (2014) beskriver tiden op til etableringen af Hjemmestyret i 1970’erne hvor det grønlandske rockband Sumé som de første indspillede sange på grønlandsk. I filmen beskriver Sumés fans hvordan sangene gjorde et uudsletteligt indtryk på dem og fik dem til at ønske forandring og mere selvbestemmelse til Grønland.
Lykkelænder (2018) handler om fordomme og stereotyper. Ved at udstille fordomme som for eksempel at grønlændere er fordrukne, prøver den at sprænge disse fordomme i stumper og stykker. Men hvorfor findes fordomme, og hvorfor er de så svære at komme til livs?
Håbets Ø (2019) handler om tre personer i et lille grønlandsk lokalsamfund. De valg de står over for og deres drømme for fremtiden. Gennem de tre personer fortæller filmen og en historie om Grønlands fremtid og kurs mod selvstændighed.
Materialet er delt op i tre temaer:
Under temaet Socialisering og ulighed kan man bruge de tre film til at belyse hvordan identitet skabes i det moderne Grønland, og hvilke valgmuligheder man har hvis man eksempelvis vokser op i en lille grønlandsk by.
Relationen mellem Danmark og Grønland er stadig præget af kolonitiden, og det afspejles i alle tre film. Filmene giver derfor et godt grundlag for at undersøge udviklingen af national identitet i et postkolonialt samfund som det grønlandske.
Endelig belyser temaet Magt til at forandre hvordan ikke kun politikere, men også medier, virksomheder og musik kan påvirke et helt lands udvikling.