M
opgave1musikkensfunktion

Opgave 1 - Musikkens funktion

Vælg et af filmcitaterne. Det første viser scener fra filmen Das Eskimo Baby (Neutral Film, instr. Walter Schmidthässler, 1918) samt montrer i en antikvitetshandel med grønlandsk kunsthåndværk og kongeligt porcelæn. Det andet viser krydstogtturister i byen Qaqortoq og Københavns Zoo.

  • Beskriv underlægningsmusikken.
  • Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i citatet? Brug begreberne fra teoriafsnittet.
  • Synes du underlægningsmusikken passer til billederne.
  • Hvorfor tror du denne musik er valgt.
  • Gennemgå jeres svar på klassen, og diskuter.
spacersmall
opgave2sangenlykkelænder

Opgave 2 - Sangen Lykkelænder

Filmen Lykkelænder starter og slutter med den samme sang, Lykkelænder, af Povl Dissing som også har givet navn til filmen.

Se filmcitatet fra filmens start på klassen.

  • Hvordan vil I beskrive sangen?
  • Hvilken funktion har den i dette citat?
  • Diskuter hvorfor I tror netop denne sang er valgt.
spacersmall
opgave3slutmusikken

Opgave 3 - Slutmusikken

I afslutningen på filmen mødes tre stykker underlægningsmusik. Først salmen Guutiga Illimi som er en oversættelse af den engelske salme Nearer, my God, to thee af fra 1856 af af Lowell Mason, tekst af Sarah Adams. Den grønlandske tekst er skrevet af præsten V.C. Frederiksen. Det er i øvrigt den salme som orkestret spiller til allersidst i filmen Titanic. Herefter følger en traditionel grønlandsk trommesang fremført af Varna Marianne Nielsen og til sidst sangen Lykkelænder af Povl Dissing som man også hører i starten af filmen.

Se filmcitatet på klassen.

  • Beskriv de tre stykker musik. Skriv nogle stikord op til hver enkelt på tavlen.
  • Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i citatet? Brug begreberne fra tekstafsnittet ovenfor.
  • Overvej hvorfor I tror at tre så forskellige stykker musik er valgt til at komme efter hinanden.
spacersmall
opgave4groenlandskrap

Opgave 4 - Grønlandsk rap

Gå sammen i mindre grupper. Se filmcitatet med den grønlandske rapper Josef Tarrak Poulsens sang Tupilak.

  • Undersøg hvad en tupilak er. Hvem kalder Tarrak tupilakker? Hvordan passer denne sang ind i filmens tema?
  • Hvilken funktion har musikken i forhold til billederne i citatet? Brug begreberne fra teoriafsnittet.
  • Hvordan vil du beskrive sammenhængen mellem valg af billeder og musik i dette citat? (Hvorfor tror du fx instruktøren har valgt at vise et flådeskib sejle forbi Nuuk?)
  • Hvilken betydning får billederne når man ser dem samtidig med at man hører sangen og læser sangteksten?
spacersmall

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
skole@sumut.dk